Op de camping....... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Verkerk - WaarBenJij.nu Op de camping....... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Verkerk - WaarBenJij.nu

Op de camping.......

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wendy

12 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

In het weekend van 24 / 25 februari zijn we mee geweest met een ‘’stagiaire’’tour na de savanne van Gusterie. Er waren ongeveer 65 Nederlandse en Belgische stagiaires mee en we vertokken zaterdagochtend om 10 uur, dat was weer mooi, konden we nog ff uitslapen! ;)
Na ongeveer 3 uur rijden over onder andere die leuke bauxietwegen kwamen we aan in het kamp. Het was een open plek in het bos met allemaal hutten (voor onze fijne hangmatten), een bar / keuken en een toiletgebouwtje. Allemaal prima als de zon schijnt en het droog is, maar je raad het al, regen …. regen….regen… Eindelijk kon ik dan mijn poncho gebruiken! Tijdens de busrit werd er al heel wat afgekletst (driekwart was natuurlijk vrouw!) en al snel hadden we weer een heleboel ‘kennissen’erbij! ;) Ik vergeet hier echt alles, dus ik herken alleen gezichten en vraag Miek dan om de namen ;)
Overdag kon je kanoen, zwemmen (in cola kleurig water) en een jeepsafari maken. ’s Avonds hadden we een gezellig openlucht feestje onder de sterrenhemel (die is echt geweldig hier, volgens ons kun je de melkweg hier zien). Er was muziek en gratis caiparinha’s! Een hele pittige cocktail ;) We hebben tot een uur of 3 lekker gedanst, gelachen en geklets. De volgende dag vertrokken we weer richting huis en was iedereen ontzettend moe! Dat kwam vooral door het slapen in een hangmat (wat ik dus echt niet lekker vind slapen)!

Maandag moesten we natuurlijk weer hard aan het werk, we moesten onze volgende trip naar het binnenland gaan voorbereiden en we hadden een aantal afspraken staan. We hebben daarnaast de hele week ’s avonds een marathon gehouden in La Caff, een hele gezellige bar hier! (met heeeeeeeeeeeeele leuke barmannen ;) ) Alleen dinsdag zijn we thuisgebleven!! Was allemaal wel echt super gezellig, maar als je tot 2 keer toe als laatste weggaat … tja dan weet je het wel!
Vrijdag zijn we voor het eerst echt gaan stappen in Starzz, een hele relaxte discotheek met voornamelijk Caribische muziek en een lounge gedeelte met: hangmatten!
En nee, Miek en ik zijn samen een van de weinigen die geen salsa les hebben! Het was echt een super leuke avond. Daarnaast heb ik hier echt een hele lieve jongen ontmoet, ben benieuwd hoer dat afloopt ....!

Zaterdag waren we druk bezig met onze binnenland trip, we moesten ineens zelf boodschappen gaan doen! Dus of je ff voor 6 dagen eten mee wilt nemen naar een plek waar geen koeling is enzo. Uiteindelijk zijn we toch geslaagd naar ons idee en konden we de andere spullen gaan pakken. We waren natuurlijk van plan om vroeg te gaan slapen, aangezien we de volgende morgen al om 7 uur bij de Vrouwenbeweging moesten klaar staan, maar daar kwam niet zoveel van terecht! Op een gegeven moment hoorde ik Miek in de kamer rommelen en ben ik er ook maar uitgegaan en hebben we tot laat nog lekker zitten kletsen over meiden dingen enzo ;)

Zondag begon onze trip, met regen helaas. Na de fijne lange bauxiet weg (4 uur!) kwamen we weer aan in Atjoni en begon onze korjaaltrip! We hadden een leuke bootsman: Sjors en na een half uurtje varen kwamen we aan op Djamaika, het vakantieoord naast het dorp Jaw Jaw.

Eenmaal aangekomen werden we opgevangen door Ardina, zij zou voor ons koken tijdens deze trip. Samen met haar dochtertje en zus heeft ze ons naar de hut gebracht en hebben we ff zitten kletsen. We hadden best veel spullen en Miek en ik waren druk bezig met het sjouwen van de koelbox (met zn 2en) en er stond nog een gasfles (vol) beneden die nog gehaald moest worden. Oh zegt Ardina die haal ik wel even en voordat we het wisten had ze de fles op haar hoofd en haalde ze ons haast in!! Echt ongelooflijk hoe sterk die vrouwen daar zijn!! Ik doe ze het niet na!! Al snel hadden we al aardig wat kinderen om ons heen die ons natuurlijk heel interessant vonden!! Ze wilden schrijven, lezen, met onze zonnebril spelen enzo. Serena, de dochter van de kokkin, ging zelfs met Mieke haar camera aan de slag!! Serana kan ook erg goed vlechten, ze heeft echt de haren uit onze hoofd getrokken om de vlechtjes te laten blijven zitten, maar natuurlijk is ons NL haar daar veel te slap voor!

Even terugkomend op de titel: je had echt het gevoel dat je op de camping zat, iedereen kwam langs, ff praatje maken, koken, wassen in de rivier enzo!! Echt grappig! Dat was echt lang geleden dat ik dat mee heb gemaakt!

Ardina heeft erg gelachen om onze boodschappen!! Weten wij veel dat je hier niet zonder: maggiblokjes, uien en soja kunt koken!! Uiteindelijk heeft ze er toch nog wat van gemaakt en hebben we samen heerlijk gegeten. De kinderen hebben ook vaak meegegeten!

De kinderen krijgen NL les op school en kunnen dus gewoon met ons praten! Er was 1 jongen die echt onze vriend is geworden, hij heet Leniger(12) en super slim!! We hebben echt gelachen met hem en hij heeft ons geholpen om over de sula's (stroomversnellingen) een te komen! Verder heeft hij ons leren vissen, garnalen vangen (met Miek's) panji (omslag doek),leren varen en nog veel meer!

Maandag heeft onze bootsman Sjors ons naar Gunsi en Tan Luku gebracht, doordat het water in de rivier laag staat, zijn sommige plaatsen wat moeilijker te bereiken met de boten omdat ze vast kunnen lopen op zandbanken of rotsen. Natuurlijk hebben wij dit meegemaakt!! Bij Tan Luku liepen we vast op een steen en moest Sjors uitstappen en ons door de stroomversnellingen heen helpen!

Woensdag kwamen we op de terugweg van een bezoek een korjaal tegen met toeristen en een gids die aan het peddelen waren (in de volle zon). We konden de gids en moesten erg lachen om de situatie, wij in de korjaal met moter en hun pedellen!De groep verbleef aan de overkant van ons op het eilan Isadou. 's avonds zijn we hier naar toegegaan omdat onze kokkin in een dansgroep zat er daar ging optreden. We mochten gezellig mee en hebben lekker gedanst en gekletst. 's avonds hebben we ook nog een echte kaaimannen tocht gemaakt. Ik wist dus pas dinsdag dat ze er zaten!!! Echt supeer tof van ons dat we toch zijn gaan zwemmen he!! Helden!!

Verder ben ik al aardig over mn insecten fobie heen!! Tandenpooetsen tussen de kakkerlakken, lopen tussen de kikkers, en zelfs een spin in onze hut, we hebben hem maar Pietje genoemd!!! Superhelden!!!

Het was echt een super leuke week, misschien gaan we woensdag weer een paar dagen weg, dat gaan we zo op kantoor bespreken.
We hebben deze week dus naast alle lol ook echt gewerkt!! We hebben interviews afgenomen met de lokale vrouwen, lodges en toeristen! Nu dus hard aan t werk om alles uit te gaan werken!

We hebben echt zoveel meegemaakt, volgens mij ben ik de helft vergeten, dat horen jullie dan nog wel!

Bedankt voor al jullie verhalen en helaas kan ik geen NL smjes ontvangen op mn Surinaamse nummer. Heb t nog steeds super naar mn zin!!!

dikke kus en bedankt voor alle reacties!!!

  • 12 Maart 2007 - 14:30

    Propje:

    TRUTJES....!!!

  • 12 Maart 2007 - 14:47

    Annemarie:

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERRRRRRRRRRRRRRRRRRSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

    XXX

    ANNEMARIE

  • 12 Maart 2007 - 16:30

    Thea:

    Hoi Wen
    Wat een belevenissen weer.Gelukkig mag je geen huisdieren invoeren dus laat Pietje maar lekker daar.Het is wel lux dat er voor jullie gekookt wordt dan eten jullie zeker met een groepje.
    Verder dat als laatste weg gaan uit de kroeg heb je van je oom Aad,verder de groetjes en een dikke kus van je vader en mij

  • 12 Maart 2007 - 17:45

    Cindy:

    Heej wen,,leuk dat je het naar je zin hebt en dat alles goed gaat :D Me broer is eindelijk geslaagd voor zijn sertivicaat :D Maarje...Ik zie je wel in mei :D:D doehg(L) xxx cin

  • 12 Maart 2007 - 22:59

    Mieke:

    Haha en nu de waarheid wen! ;)
    Tot zo in la caff...:p

  • 13 Maart 2007 - 09:22

    Trudie:

    Hoi Wen fijn dat je het zo naar je zin hebt, geniet er maar van Maar vertel eens meer over die lieve jongen zijn er wel meer nieuwsgierig naar hoor en
    waarom heb je geen foto van hem geplaatst
    Groetjes
    Trudie

  • 13 Maart 2007 - 12:57

    Thea:

    Vertel verder Mieke,
    Wat hebben we gemist

  • 13 Maart 2007 - 18:57

    Anita:

    Heeeeeeel interessant.. een leuke jongen..De rest van je belevenissen zijn ook niet te versmaden hoor!Grappig dat alles went he? een beestje meer of minder..Maar kaaimannen... Brrrrr..Nog veel plezier daar en ik volg je escapades vanuit mijn luie stoel,groetjes van john en de kids..

  • 14 Maart 2007 - 23:26

    Mieke:

    Voor jullie een vraag en voor mij een weet...;)
    Ik let wel goed op haar hoor!

  • 15 Maart 2007 - 10:01

    Maria:

    Leuke jongen!!!!!
    Nee hoor, helemaal niet nieuwsgierig. Naam, leeftijd, wie is zijn moeder, vader....ect. HAHA! Enjoy and have FUN!
    XxX Maria

  • 15 Maart 2007 - 16:46

    Saskia:

    La caff tonight..?
    :)

  • 15 Maart 2007 - 18:15

    Aad:

    Zo feestbeest, Toch leuk dat je tot slot van je verhaal je nog herinnerde, dat je moest werken. Wat een vakantie in la caff. Groetjes uit Spijkcity.
    PS: Michaels keuken staat, in zijn woonkamer.
    En ik ging nooit als laatste ergens weg, tenminste, dat kan me ik net herinneren

  • 16 Maart 2007 - 10:51

    Priscil:

    Hallo ik lees het al verlaten studiefeesten met die coitaill drank en mannen ook jongens van 12 zijn daar erg leuk !!!!met die beesten zit het ook goed om te lezen.je moeder heeft al haarverf gekocht voor haar grijze haar met al die bar,s en zo,maar het ziet er goed uit feestbeest! groetjes pris en frans

  • 16 Maart 2007 - 11:34

    Thea:

    Hoi Pris,
    Ik wil het niet weten van die grijze haren.

  • 16 Maart 2007 - 14:18

    Conny:

    Hoi Wendy,
    Zo te zien en te lezen heb je het daar geweldig, en maak je weer vanalles mee. Zou er bijna jaloers op worden. Maar goed ook wij hebben een paar dagen mooi weer gehad, een voorproefje voor het voorjaar. Toch ik maak wel wat minder mee hoor, mijn weken zijn wel anders. T'is wel ongezellig op de CT-training jij hebt een goede rede zo ver weg, maar je ma, mmmmmmmm dat ligt toch echt anders. Goed Wendy geniet van (bijna) alles wat je daar meemaakt.
    Gr Conny

  • 21 Maart 2007 - 13:29

    Oma An:

    hallo Wen, Wat geweldig al die belevenissen met de bevolking ,maar ook met al die griezels van beesten. Ik begrijp niet dat jullie daar durven zwemmen, die kaaimannen lusten je rauw! kijk maar uit! want ik zie je over een tijdje toch wel graag terug, hoor. Groetjes van oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2008

Back in town

16 Juli 2008

Hello!

10 Juni 2008

New message!

30 Maart 2008

BON BINI NA CURAÇAO!

16 Maart 2008

‘’Winters” Suriname
Wendy

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 24807

Voorgaande reizen:

19 September 2007 - 19 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: