Paaseieren zoeken tussen de schildpadden! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Verkerk - WaarBenJij.nu Paaseieren zoeken tussen de schildpadden! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Verkerk - WaarBenJij.nu

Paaseieren zoeken tussen de schildpadden!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wendy

10 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Vrolijk Pasen nog allemaal! Het paasweekend zit er al weer op, maar hebben jullie nog wat leuks gedaan? Wij wel hoor (kan ook niet anders he ;p )

Maandag 2 april was Floor jarig, een vriendinnetje van hier, en we zijn samen met haar huisgenootjes gezellig gaan eten met elkaar. Eerst zijn we even naar Floor d’r huis gegaan, dat is echt super groot!! Het is in de wijk Zorg en Hoop en dat is ongeveer 15 min met de taxi, wij zitten namelijk in het noorden van het centrum en zij in het zuiden! Maar goed eerst hebben we met z’n allen voor Floor gezongen natuurlijk en daarna mocht ze eindelijk kadootjes uitpakken! Wij hadden een film (dreamgirls) en een cd gekocht voor d’r. Helaas bleken beide niet zo geweldig te zijn als we dachten (sorry Floor!). Ze heeft echt een heel mooi boek gehad: Discover Suriname (als ik het goed heb) vol met foto’s van Suriname! Echt heeeeeeeeeeel mooooooooi! (Dit is natuurlijk een stille hint, maar dat begrijpen jullie wel he!) ;)
Na het uitpakken was het tijd voor taart! Ze had echt heerlijke appeltaart! Na de taart moest iedereen zich eerst omkleden en hebben we ff zitten kletsen…toen kwam ineens de chocoladetaart te voorschijn, en die was echt nog lekkerder! Helaas werden we een beetje gestoord door rare vieze mannetjes buiten die druk met zichzelf bezig waren terwijl ze constant naar binnen keken enzo. Heel vies! Een paar minuten later kwam de politie ook langs om ons te waarschuwen dat we goed moesten uitkijken en alles dicht en op slot moesten houden. Tja, dat is de andere kant van Paramaribo in de wijk waar wij zitten heb je dat gelukkig niet zo. Maar om de feeststemming erin te houden zijn we na het eten maar even naar La Caff gegaan. Was weer erg gezellig ;)

Dinsdag avond ben ik met Lorenzo naar de waterkant geweest, dat is echt heel gezellig. Veel locals komen hier wat drinken en eten en het is haast de hele dag en nacht open.

Zaterdag en zondag hebben we weer even een toeristentrip gemaakt. We zijn naar Galibi geweest, dit ligt helemaal aan de noord oost kust aan de grens met Frans Gyana. Hier zijn diverse stranden waar ieder jaar de schildpadden naar toe komen om hun eieren te leggen van februari tot augustus. Een geweldig avontuur dus!!

Zaterdagochtend zijn we rond 8 uur (surinaamse tijd) vertrekken, maar dat werd iets later dus. Het is ongveer 4 uur rijden met de bus en dan nog is 2 uur varen met de boot. We zijn met een groep van 11 mensen gegaan, waarvan we 3 meiden goed kennen en de rest van gezicht een beetje. Het is paasvakantie hier en die duurt 3 weken!! Dus er zijn hier op dit moment heel veel ouders, vriendjes etc op bezoek en die moeten natuurlijk mee op trip! Tijdens de busrit vertelde onze gids Donovan, geweldige informatie over wat er te zien was.
Eenmaal aangekomen in Albina, de plaats waar we met de boot vandaan zouden vertrekken, moesten we op zoek naar de boot want die was nergens te vinden! Uiteindelijk bleek dat de boot veel te vroeg was gekomen en dus weer terug was gegaan omdat ze niemand konden vinden. Na een hoop telefoontjes zouden ze de boot weer terug sturen, maar je begrijpt dat duurt dus wel 2 x 2 uur varen en een beetje extra tijd! Dus in plaats van half 2 vertrokken we om half 7! Wij hebben ons prima vermaakt met zn 4 tjes, hangmatten opgehangen (onze 2 persoonshangmatten komen echt van pas!) lekker kletsen, lachen en zingen! Even later kwamen ook Bottie en Max, Bottie is de touroperator en Max is een hele grappige vriend van hem. Extra gezellig dus!

Inmiddels was het weer beginnen te regenen en kwamen alle poncho's te voorschijn! WE hebben dus 2 uur lang in het donker en de regen gevaren, dus je begrijpt dat we toen we aankwamen op het strand allemaal een beetje gedesillusioneerd waren! Want waar was het strand en waar was de zee! Uieindelijk moesten we dus uitstappen in het water en naar het strand lopen, maar voor dat ik het wist hoorde ik een hele harde plons!!! En ja hoor, ik dacht nog oh nee niet Miek! En ja hoor Miek was even gewoon uit de boot gesprongen met de kont op de bodem van de zee!!! Kletsnat dus! Er was tenminste wel wat te lachen! Eenmaal aangekomen heb ik gelijk mn hangamt opgehangen en ff relaxed! Het begon al gelijk zo grappig, want Max moest zn tent opzetten! Zo komisch, dat lukte voor geen meter en Donovan moest hem dan ook maar even helpen, mister Tentman!! Ik heb het hele gebeuren gefilmd en we hebben echt zo gelachen met zn allen! Max vond wel dat zijn tent tussen Miek en mijn hangamt kon staan met de ingang, dus dat werd nog gezelliger. We hebben de hele avond lol gehad met elkaar, voornamelijk om de Kotkottie! Dat schijnt dus een of ander beest te zijn dat je steekt enzo. Ze zijn niet Max zn vrienden dus hij heeft zeker een half uur zn tent uitgeplozen op zoek nar een kotkotie, alleen het woord al is super grappig, dus dit is dan ook het woord van de trip geworden, we lachen er nu nog steeds om!! :)

Na de kotkoties zijn we op zoek gegaan naar de schilpadden, en al snel kwamen we er een tegen die net uit zee wilde lopen, maar gelijk weer terug keerde omdat ze waarschijnlijk van ons schrok. En stukje verderop was er al 1 druk bezig met het graven van een nest, helaas bleek het plekje toch niet zo geschikt en hebben we gewacht totdat ze weer terug te zee in liep. Die beesten zijn echt geweldig!! De crape schilpad (soepschildpad) is ongeveer 90 cm doorsnee en ziet er zo lief uit!!!

Na deze ontmoeting ben ik even gaan slapen en toen ik wakker werd was er een schilpad op het strand die eieren aan het leggen was, een geweldig proces om mee te maken! Ze zijn dan helemaal in trance dus dan kun je echt dichtbij komen. Na deze ontmoeting ging iedereen weer slapen en bleef ik met Mieke en Bottie op het strand, nadat ze weer terug de zee in was gegaan zijn we verder het strand op gelopen en kwamen we de volgende alweer tegen, terwijl ik druk bezig was met foto's maken enzo zag Bottie iets heel interressants! Een paar tientallen meters verderop kwam er een hele bijzondere schilpad uit zee, namelijk de Leatherback (lederschildpad of aikantie). Deze schildpad laat zich niet zo vaak zien en kan wel 2 meter doorsnee halen! Deze was 1.80 meter en echt heel groot! Wij hadden dus de primeur en konden de hele groep gaan halen! Nadat ze een gat had gegraven begon ze de eieren te leggen en konden we haar aanraken en bekijken van dichtbij. Echt heel bijzonder, ze was zo zacht!!

Helaas worden zeeschilpadden eieren nog steeds gezien als delicatesse en gegeten door bepaalde bevolkingsgroepen. Dus bij deze: eet nooit zeeschilpadeieren!! Ze leggen er namelijk 100 tot 150 per keer, waarvan er misschien maar 1 /2 volwassen worden!!!

Genieten jullie maar van de foto's!! De tijd gaat nu opschieten, dus moet nog veel dingen gaan doen!! Tot de volgende tori (verhaal)!

Groetjes Wen

• 10 April 2007 - 21:36

Mieke:

Waarom moet je die plons er nou bij zetten!!! Haha.. was het zelf helemaal vergeten, moet je nagaan hoe leuk de rest was!!! ;)

• 11 April 2007 - 06:59

Isa:

Hey Wen!
    Ook jij weer een top verhaal en net iets gedetailleerder idd:) Ben blij dat alles zo super nog steeds is en jullie zien er goed uit zeg! Wat een avontuur tussen de turtles! Wat goed ook dat jullie lekker interviews hebben kunnen houden en dat alles dus op rolletjes loopt! Geniet er deze laatste weken nog ff van he!!
    xx Isa
    Ps. er is weer een prinsesje geboren gisteravond (10-4) om 4 minuten voor 10!!

• 11 April 2007 - 16:43

Hoi Wen
    wat een geweldig mooie belevenis de schilpadden die eieren leggen op het strand.dat je daar zo dicht bij kan komen ,je heb in ieder geval mooie foto's.
    En natuurlijk de reis erheen,jammer voor Mieke dat ze een nat pak haalde,maar gelukkig is het daar warm.
    Ik kan wel zeggen dat ik daar jaloers op ben.
    Geniet nog even het gaat nu hard zat.Succes met je verslag en groetjes aan Mieke.

• 13 April 2007 - 17:07

Thea.:

ik heb een mooi boek over hoe duur was de suiker ,2 zussen op een suikerplantage in suriname een aanrader van Wendy.

• 15 April 2007 - 17:35

Thea:

Hoi Wen, we hebben hier haast dezelfde temperatuur als in Suriname.
    het was 27 graden dus is de marathon van 15 -4-2007 is om ong 2 uur afgelast van wegen de hitte een groep heeft deze uit kunnen lopen en de andere zijn terug naar de Coolsingel gestuurd
    groet uit Rotterdam

• 17 April 2007 - 00:53

Wendy:

Waar blijven de reacties???????????????

• 17 April 2007 - 15:26

Oma An:

Dag Wendy, het is toch weer geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen!Ik zie hier de foto`s ,die je gemaakt heb en ik zou er zo zin in krijgen om ook eens vlak bij zo`n kanjer van een schilpad te liggen en dat beest bezig te zien.
    Je bent zeker ook al bezig met je verslag, want het duurt nu niet zo lang meer en je bent weer hier. Leuk om je weer te zien en de verhalen te horen !
    Voor nu : de groetjes en liefs van oma An.

• 19 April 2007 - 18:45

Thea:

Hoi wen zijn jullie ook naar de plaats Joden-Savana geweest?

• 21 April 2007 - 18:49

Pa En Ma:

Hoi Wen namens ons succes met de presentaie een maandag,maak er iets moois van.
    Ook voor Mieke

• 23 April 2007 - 18:25

Aad:

Hoi Wen, met van die zomerse temperaturen zit je weinig achter de computer. Die korte verhalen van je zijn wel leuk om te lezen, miscchien kan je hierna wel een leuke schrijverscursus gaan volgen. In de tropen doe je veel inspiratie op en het is beter dan werken. Hoe is het met de verkering?
    In Spijkcity is iets byzonders gebeurd, Michael's keuken staat, nu nog alleen de kraan en het gas monteren, maar dat komt nog wel, denk ik. Maar er een mooi slot aan en hou het netjes.

Groet,
    Jolanda en Aad

• 25 April 2007 - 06:42

Trudie Palte:

Alsof jij tijd heb om je reacties te lezen, je heb nu toch wel iets anders te doen, lezen kan je volgende week wel weer
    Wat zal jij het zwaar krijgen zeg als je weer terug ben, weer in het gareel, werken school kamer opruimen enz.....
    Maar ja je hebt het gehad en ze kunnen het niet meer van je afnemen. Hoe is je presentatie gegaan ??? Schrijf dat maar in je volgende bericht.
    We zullen nog wel een verhaaltje van je krijgen. Trouwens je boft het is hier nu ook rond de 25 á 30 graden dus voor de temperatuur hoef je zeker niet weg te blijven.
    Zie je volgende week Groetjes
    Trudie

• 25 April 2007 - 18:09

Priscil:

Hoi dit is het laatste berichtje van mij want je komt haast thuis.Je foto,s zijn erg leuk en de verhalen ook het lijkt een grote vakantie alleen die vieze mannetjes die zijn ook overal he!Ik zie nergens je lover of mag die niet op de foto want ben jij dan te wit ha ha ze zitten vast op je gewone toestel lekker prive het is lekker weer ook op 2 mei dus je heb geen afkick verschijsel van de warmte ik zie je gauw liefs xxx

• 26 April 2007 - 21:32

Leo En Linda:

Hoi Wendy,
    sorry dat onze bericht zo lang weg bleef. Ik had twee weken geleden een hele lange bericht geschreven ( ja, het is echt waar! ) maar toen ik het wilde sturen ging het fout op een of ander manier,dus had ik op dat moment geen zin om het helemaal opnieuw te schrijven. Onze computer is kort hierna gecrashd ( volgens mij schrijf ik dat helemaal fout, maar ja ) dus nu heeft leo zijn laptop meegenomen en kan ik toch even internetten!
    Jessica gaat morgen naar Venetie met Thijs en zijn ouders voor een week, dus dat is leuk voor d`r.
    Elliott heeft nu vakantie dus hij zit nu bij een vriend een film te kijken ( lekker rustig thuis ) alleen Louise ligt boven vreselijk te hoesten, dus ze zal binnenkort naar beneden komen vrees ik !
    Ze is al een tijdje verkouden, de dokter denk een beetje allergie voor iets , dus we zullen maar zien.
    Vieren ze ook koninginne dag in Suriname?
    Wel vreemd Wendy dat je volgende week weer naar huis komt. Ik hoop dat je afscheid niet te moeilijk is en wens je een veilig reis terug naar nederland.
    Tot binnenkort dan Wendy,
    veel liefs, Linda en leo